Phyllis Sinclair – Dreams Of The Washerwomen

Artist: Phyllis Sinclair
Titel: Dreams Of The Washerwomen
Skivbolag: Phyllis Sinclair/Hemifrån
År: 2011

Dreams Of The Washerwomen är Phyllis Sinclairs hyllning till familjer med en ensamstående mamma eller pappa. Ett tema som inte faller sig helt distanserat, då Phyllis själv växte upp i Churchill, Manitoba i Kanada med en ensamstående mamma och en mormor som var änka. Oräkneliga är de kvällar då familjen samlades med Phyllis många kusiner och någon farbror som berättade historier och skojade med barnen. På orten låg en armébas, som 1967 stängdes. Familjen tvingades då flytta från sina vänner och släktingar in till Winnipeg. Till en början var det några tuffa år som väntade, både försörjningsmässigt och med  flytten bort från småstadens trygghet och vänner. Det var också i samband med detta som Phyllis började lära sig spela gitarr och skriva egna låtar.

Drams Of The Washerwomen är en samling samtida och traditionella sånger inom singer-songwriter/folk-genren. Texterna handlar om  det hårda vardagliga slitet för att få livet att gå ihop, men också om de små glädjestunderna hemmavid och en hyllning till småstadslivet. Inom det här facket är det ju mycket stillsamt gitarrspel som ackompanjerar sången, och Dreams of The Washerwomen är generellt sett inget undantag, utan det är grundstommen även på denna cd. Men ett klart lyft för låtarna är att Phyllis ibland låter fylla upp musiken med andra instrument, som stråkinstrument, mandolin, keyboard och slagverk.

Visst sjunger Phyllis Sinclair fint och skirt och visst är musiken vackert framförd, men för mig lyfter det ändå inte riktigt. Inom singer-songwriter-facket finns så många artister som känns lite mainstream, och det är ungefär där jag placerar Phyllis.