Diane Schuur – The Gathering

Artist: Diane Schuur
Titel: The Gathering
Skivbolag: Vanguard Records/Hemifrån
År: 2011

Diane Shuur är en amerikansk jazzsångerska och pianist, som erhållit två grammis och turnerat världen runt med artister som Quincy Jones, Stan Getz, B.B. King, Stevie Wonder, Ray Charles med flera. Hon gjorde sitt första framträdande som tioåring på Tacoma’s Holiday Inn och sjöng då countrymusik. På The Gathering, efter 30 år inom jazzmusiken, återvänder Diane Schuur till sina rötter inom country, genom att framföra tio klassiska countrysånger från den gyllene eran under 60-talet. Men hon gör låtarna i alldeles egna tappningar. På Willy Nelson-låten”Healing hands of time” medverkar såväl Mark Knopfler som Kirk Whalum, på ”Don’t touch me” får Diane hjälp av Alison Krauss och på Merle Haggards ”Today I started loving you again” medverkar Vince Gill (bakgrundssång) och Larry Carlton (gitarr).

Några rena countryarrangemang är det dock inte tal om, utan främst är det lugna, varma och rökiga jazzversioner eller uppjazzade countrybitar som presenteras. Tidigare nämnda ”Healing hands of time” framförs i en bluesig version med saxofonsolo som grädde på moset. Diane Shuur använder verkligen rösten, både för att sjunga texterna med och som ett eget instrument, vilket lyssnaren får ett gediget smakprov på i ”Today I started loving you again”, och det råder inga som helst tvivel om varför hon är en erkänt duktig sångerska. Det behövs ett par lyssningar, men sammantaget är The Gathering en ganska varierad och riktigt bra platta. Det är en väldigt lugn, känslosam platta. Lyssna till exempel på Hank Cochrans snygga ”Don’t touch me” eller på det stillsamt stämningsfulla pianoliret på ”Beneath still water”.

Är man öppen för lite olika musikstilar och gillar lite soft jazzig kvällsmusik, så är The Gathering en riktigt skaplig bekantskap. Man får dock ta skivan för vad den är – Diane Shuurs hyllning till countrymusik, men med de gamla örhängena i annorlunda versioner än vad man är van vid.