Jerry Lee Lewis – Last Man Standing

Artist: Jerry Lee Lewis
Titel: Last Man Standing
Skivbolag: Artist First
År: 2006

Det har gått 11 år sedan Jerry Lee Lewis släppte sitt förra album – Young Blood – och äntligen kom den efterlängtade uppföljaren Last Man Standing. Skivan sammanfattar de olika musikstilar som den numera 71-årige Jerry Lee har byggt sin karriär på och även om risken är att det blir ett slags musikaliskt testamente så får vi hoppas att så inte är fallet, för Jerry har mycket ogjort i skivstudion om han fortsätter så här.

Cd:n börjar med ett gammalt Led Zeppelin-alster – ”Rock n’ roll” – i nedkortad version, där Jimmy Page inleder, varefter Jerry Lee går lös på de svartvita i sin kariktäristiska   stil. Rösten är sig lik, om än något åldrad, och reverben hänger fortfarande med som ett signum, sedan den gamla Sun-eran. Spår två gästas av BB King på gitarr och det känns   uppfriskande att gästartisternas medverkan blir så tydliga utan att tumma på Jerrys genuina stil. Därefter följer en duett med Bruce Springsteen i ”Pink Cadillac” och sedan går skivan ner något i tempo på Mick Jaggers ”Evening gown”. Jagger själv medverkar på sång och Ron Wood trakterar slidegitarren. En fin och stämningsfylld version.

Totalt innehåller skivan 21 spår med artister som Neil Young, John Fogerty, Keith Richard, Merle Haggard, Kid Rock, Rod Stewart, George Jones, Eric Clapton, Kris Kristofferson och Little Richard. Den enda låt som egentligen känns onödig är en popig och jazzig version av ”Don’t be ashamed of your age” tillsammans med George Jones. Här hade jag hellre sett att de valt en riktig countrylåt. Någon reumatism i fingrarna är det inte fråga om på Last Man Standing och det här är helt enkelt en måsteplatta!

[Recensionen är ursprungligen publicerad i Country Gazetten]