Shooter Jennings – Family Man

Artist: Shooter Jennings
Titel: Family Man
Skivbolag: Entertainment One/Hemifrån
År: 2012

När jag snackade med Ted Russell Kamp på Furuvik förra sommaren, så berättade han att Shooter Jennings hade tagit en liten time-out för att fundera över vilken väg hans musik skulle ta framöver. Och nu har svaret kommit! På Family Man är sydstadsrocken bortskrapad, vilket han redan påbörjat på förra skivan The Wolf, från 2007. Det är istället countrymusiken som är i fokus, mixat med ett par lite rockigare låtar. Shooter Jennings säger också själv att det är den skiva som är mest country av dem han gjort hittills.

Skivan är inspelad i Shooter nya hemstad New York och för första gången har han producerat en själv. Det är också första gången han tagit ansvar för hela den kreativa processen. Shooter omger sig med ett gäng mycket begåvade musiker, men jag noterar också att hans gamle basist och trotjänare Ted Russell Kamp inte medverkar på skivan. Sin nya grupp har han gett namnet The Triple Crown, men musikerna på skivan är fler än det dubbla till antalet. På plattan finns spåren ”Daddy’s hands”, som handlar om familjens sorg vid hans far Waylon Jennings bortgång, ”The deed & the Dollar” som gavs ut som singel i december förra året och som enligt Shooter är den perfekta kärlekssången. Medan ”The family tree” är lite hårdare musikaliskt än övriga sånger på  albumet, och en hyllning till hans rötter inom sydstadsrocken.

Vi får hoppas att Waylon Jennings son har hittat rätt den här gången och fortsätter på den inslagna stigen med att spela mer traditionell countrymusik. Och vem vet, kanske får vi se honom på någon av våra trevliga countryfestivaler nästa sommar.