Artist: Hillfillies
Titel: There She Goes
Skivbolag: Hillfillies
År: 2013

Hillfillies - There She Goes

8-Beer

Sju år har gått sedan Hillfilles debutskiva Just Passing Through såg dagens ljus. Och äntligen kände sig bandet redo att åter gå in i inspelningsstudion och komma ut med den sprillans nya There She Goes. Om du inte känner till Hillfillies sedan tidigare så är det dags att upptäcka dem nu; det här är en av Sveriges bästa bluegrassgrupper! Och du som har stått ut med längtan i sju långa år – nu får du ditt lystmäte mättat.

Där skulle min recension kunna ha slutat, men det gör den  inte. Hillfillies musik görs med traditionell bluegrassinstrumentering: banjo, gitarr, munspel, ståbas, dobro och mandolin. Lägg därtill riktigt fina sånginsatser med tillhörande stämmor. Tjejerna som sjunger bjuder verkligen på  sina röster. Du behöver inte mer än sätta in skivan i cd-spelaren så ges prov på detta. Lyssna även lite extra till sången på titelspåret ”There she goes”. Men det är inte bara sången som värd att lyssna på, utan även musiken och  instrumentprestationerna duger mer än väl. Av skivans tio spår är hälften eget  skrivet material och de övriga covers från några av gruppens favoriter. På coversidan finner du bland annat Joe Souths ”Walk a mile in my shoes” i en pigg och egen tappning, med snyggt munspel av Lina Gamble, och som grädde på moset gör Hillfillies en strålande coverversion av Dolly Partons och Porter Wagoners fina ”The pain of loving you”.

There She Goes är riktigt högoktanig bluegrass, och sju år är en lång tid för dem som väntat. Vi får uppriktigt hoppas att det inte behöver ta lika lång tid tills Hillfillies tredje fullängdare blir verklighet.