Amy Allison – Sheffield Streets

Artist: Amy  Allison
Titel: Sheffield Streets

Skivbolag: Urban Myth
2009

När jag satte in Sheffield Streets i cd-spelaren så spärrade jag upp öronen! Vilken märklig röst! Jag gillar originella röster, och här måste man verkligen ta ställning till vad man tycker. Ska jag beskriva Amy Allisons röst så låter hon som en något lite mindre hes Marianne Faithful (på senare år), med en nypa på näsan. Låt er dock inte förskräckas av denna lite elaka beskrivning, för ganska snart blir man charmad av hennes sång. För sjunga kan hon! När man har vant sig efter ett par minuter och kommer in i låtarna så är det något drömskt över det hela.

Låtarna är det heller inga fel på, men någon renodlad countryskiva är det inte tal om. Amy Allison kastar sig mellan country, jazz, folk, pop och lite annat. Hennes musik  beskrivs dock främst som alt-country eller americana. Kanske beror hennes mix av influenser på hennes pappa jazz- och blueslegenden Mose Allison, som även han medverkar på skivan.

Sheffield Streets är Amys femte soloalbum. Hennes musikaliska karriär inleddes redan på 1980-talet, och debutalbumet Maudlin Years har listats av Elvis Costello i Vanity Fair, som ett av de 500 mest viktiga albumen för honom. Inte så konstigt då att Elvis Costello sjunger duett med Amy på ”Monster of the id”. En av de mesta countrylåtarna på skivan ”Mardi Gras Moon” tillhör mina favoriter på Sheffields Streets. Men även här så finns lite udda inslag i det musikaliska, som de sköna New Orleans-trumpeterna. Ju  mer jag lyssnar på skivan, desto starkare växer den sig. Det är dock svårt att rekommendera plattan till den tradtionella njutaren av honky tonk eller bluegrass, men har du en lite bredare musiksmak så tycker jag absolut att du ska låna ut ett öra eller två.