David Ferguson – Mannen bakom musiken
Skivaktuelle David Ferguson är ett okänt namn för de flesta svenskar, men han är en intressant man för oss som älskar countrymusik. Ferguson har varit med länge i gamet och jobbat som musiker, producent, mixare och ljudtekniker till stora namn som Johnny Cash, Waylon Jennings, Paul McCartney, Emmylou Harris och U2, för att nämna några få.
I samband med släppet av David Fergusons första solo-cd passade Countrywood på att ta reda på mer om mannen bakom alla dessa artister. Jag börjar med att be David Ferguson att berätta lite kortfattat om sin bakgrund och hur han kom att utvecklas som musiker m.m. till att få den position han har idag.
– Jag började spela musik lite försiktigt i sextonårsåldern, och jag har älskat musik sedan jag var en liten pojke. Jag brukade lyssna på min morfar när han spelade gitarr eller piano och sjöng. När jag var runt 16-17 år fick jag anställning på The Old Time Picking Parlor, en firma som reparerade musikinstrument. Där kom jag för första gången i kontakt med en massa kända människor. Därefter började jag att arbeta för Jack Clement. Jag sprang ärenden åt honom, kokade kaffe och utförde olika småsysslor. Efter några månader av småjobb för Jack, så smög jag uppför trapporna och in i studion och där lärde jag mig hur man driver en studio. En tid därefter (i mitten av 80-talet red.anm.) började jag som Cowboys (smeknamn för David Ferguson red.anm.) ljudtekniker.
Efter alla dessa år i studion, bakom alla fantastiska artister, så är alltså David Ferguson aktuell med sitt första soloalbum, vilken ges ut digitalt den 30 maj. Jag frågar honom hur det kommer sig att han ger ut en egen skiva. David vill dock först förklara sitt samarbete med Paul McCartney, så att ingen får fel uppfattning om dess omfattning.
– Jag har haft en väldig tur som har befunnit mig på rätt ställe i rätt tid, säger han ödmjukt, och fortsätter: Jag har arbetat med många stora artister, bland andraPaul McCartney. Han skickade oss sitt sångspår till ”New Moon Over Jamaica” som var med på Johnny Cashs skiva Water From The Wells Of Home. Bara så att det inte blir något missförstånd. – Förra sommaren satt jag hemma utan att ha särskilt mycket att göra. Det var alldeles för varmt för att gå ut, så jag sa till mig själv att antingen så sitter jag inne på arslet eller så går jag till studion och spelar in något. Skivan tog det mesta av sommaren att färdigställa.
Är ditt album ett fristående projekt, eller har du för avsikt att spela in fler skivor? Kommer du även att turnera i eget namn?
– Jag är övertygad om att jag vid något tillfälle kommer att spela in en ny skiva, hoppas jag. Hur det blir med en eventuell turné vet jag inte, men jag skulle älska att få göra några shower i Skandinavien. Människorna där är fantastiska!
På min fråga hur det kommer sig att han enbart tolkar sin gamle mentor Jack Clemmens låtar på albumet så svarar David att det bara blev så när han gick in i studion för att spela in lite sånger. Han tillägger:
– Vem vet varför vi gör det vi gör? Det här är låtar som jag har hört Jack sjunga tusentals gånger. I samband med detta så hade Jacks hus och studio brunnit ner, och jag var lite nere. Så det här är min personliga tribut till mannen som lärde mig allt jag kan. Han älskar skivan, och det gör mig väldigt stolt.
Jag undrar också över hans eget låtskrivande, och han svarar att han skrivit en del sånger, men att hans vänners sånger verkar bli bättre än hans egna. Han lovar dock att fortsätta skriva och utveckla sina egna bitar.
När du har jobbat med artister som Johnny Cash och Waylon Jennings, har du då närt en dröm att själv skapa en karriär som musiker? Eller vad är det som har gjort att du valt att jobba med deras musik istället för din egen?
– Jag har alltid varit ljudtekniker och producent i själ och hjärta. Det är på grund av alla fantastiska artister jag arbetat med som jag har kunnat hålla igång. Ibland vill du bara höra något sjungas på ditt sätt. Så jag tyckte att det var dags för nästa fas i livet.
Jag ber David att berätta om sitt samarbete med legender som Johnny Cash ochWaylon Jennings.
– Johnny och jag var väldigt goda vänner. Han var en lättsam och rolig man. Vi tillbringade mycket tid tillsammans och kunde prata om vad som helst. Det är svårt att beskriva denna underbara personlighet i ord. Han älskade ett rolig skämt och ett gott skratt. Waylon har alltid varit en av mina favoriter. Även han en man med en fantastisk röst, som mikrofonen älskade. Jag spelade in honom ett antal gånger. Det var fantastiskt att höra honom enbart med sin akustiska gitarr i rummet. Jag önskar att hela världen hade fått möjlighet att komma i närheten av dessa killar, när de bara var sig själva och inte stjärnor, utan som vanliga killar som bara spelade och sjöng för sitt eget nöjes skull.
Du arbetade i 25 år med Johnny Cash, och var även involverad i hans sista plattor – American Recordings-serien. Det måste ha varit väldigt svårt att se honom i så dåligt skick, samtidigt som American Recorings-skivorna blev riktigt bra och Johnny gjorde en sådan fantastisk insats. Kan du berätta lite om den tiden och vad den betytt för dig?
– När jag började jobba med Johnny på dessa skivor så mådde han utmärkt och var riktigt på topp. Vi hade varandras tillit och kunde prata om väldigt privata och personliga saker, vilket betydde allt för mig. Han visste att han kunde lita på att jag skulle göra mitt bästa även efter hans bortgång. Det är hjärtekrossande att se någon du älskar och respekterar så mycket lida av sjukdom och smärta, och veta att slutet är så nära.
På The Highwaymens turné i början av 1990-talet, då de bland annat besökte Globen i Stockholm, var David Ferguson kapellmästare och ljudtekniker. Han berättar om sina minnen från den tiden.
– The Highwaymens turné var en fantastisk tid. Jag var ställföreträdare för Jack Clement, då hans mor var döende. Så jag fick rycka in i hans ställe. Jag vet inte om Countrywoods läsare kan föreställa sig Johnny Cash, Willie Nelson, Waylon Jennings och Kris Kristofferson fösas som boskap genom flygplatser och busstationer över hela Skandinavien. Det är den bild som etsat sig fast i minnet. Jag kommer ihåg när Johnny kommenterade hur vackra kvinnorna var och Waylon svarade ”Yea buddy”. Det var underbart att höra de fyra spela på samma scen. Det kan aldrig mer upprepas, vilket är otroligt synd.
Du har sagt att du vill skapa tidlös countrymusik och att du är less på dagens ytliga countryscen, där utseende betyder mer än musiken. Jag har också läst att du sagt att om en artist som Patsy Cline skulle komma idag så skulle hon få svårt att slå igenom. Som verksam musiker m.m. i Nashville, antar jag att du känner dig tvingad att arbeta på en hel del skivor och med en hel del artister som motsvarar den kategori du är trött på. Hur ser du på din egen roll i ett sådant sammanhang och hur känns det? Kan man som musiker/producent göra ett ärligt jobb om man inte är förtjust i musiken?
– Ja, att skapa tidlös musik är min målsättning och jag hoppas att jag blir allt bättre när det gäller den biten. När det gäller skivor som är mainstream så är det inget jag involverar mig i. Jag tror inte jag vet hur man skulle skapa ett sådant sound. Och visste jag det så är jag säker på att det inte skulle låta så. Jag är ärlig i mitt arbete och min så kallade talang. Jag älskar riktig musik och inte datortricks.
Jag frågar också David var han drar gränsen mellan dem han väljer att arbetar med och dem han anser tillhör den ytliga kategorin av artister.
– Jag vägrar att arbeta med människor jag inte gillar. Mitt problem är att jag tycker om alla. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin avböjt att försöka spela in någon som nått fram till mig. I’m a gun for hire! Det är ett naturligt filter antar jag.
Vad tror du om den framtida utvecklingen för traditionell countrymusik? Ser du någon ljusning, eller tror du att CMA-countryn kommer att fortsätta dominera?
– Jag tror att det alltid kommer att finnas utrymme för riktig musik. Det finns många fantastiska artister, de bästa har vi nog inte sett ännu, tror jag. Jag väntar på nästa Elvis, någon som förändrar sättet vi ser på musik.
I USA spelar radion fortfarande en stor roll när det gäller vad som säljer. Jag frågar David om han har några idéer hur man ska få riktig country att få ett uppsving och om han tror att internet kan vara ett medel i den kampen.
– Radion spelar en stor roll. Internet är det mest fantastiska redskapet någonsin, men jag tror att många musikälskare fortfarande inte har internet och förlitar sig på radion för att få tillgång till nyheter och underhållning. Förr eller senare blir internet det enda stället där du kan köpa en skiva, vilket är en smula sorgset tycker jag.
Intervjun avslutas med att jag frågar vad David Ferguson har i pipeline framöver.
– Jag håller för närvarande på att spela in en ny bluegrassskiva med Del McCoury Band och svarar på den här intervjun mellan tagningarna. Nästa vecka kommer Will Oldham till studion och därefter vet jag inte vad det blir. På längre sikt är planen att fortsätta spela in skivor, samt spela och sjunga när jag får möjlighet.
Text: Georg Ryttman
Foto: Pressbilder
Läs recensionen av David Fergusons egenbetitlade album!