Leslie Tom – en katt bland “herr”melinerna

Leslie Tom – en katt bland “herr”melinerna

Årets upplaga av Furuvik Country Festival  domineras på den amerikanska sidan av herrarna Johnny Bush, Gene Watson, Bill  Green och Jeff Chanse. Länge letade Wärnevall och Widorson efter en kvinnlig amerikansk artist för att bryta gubbdominansen. Den som slutligen föll artistbokarna på läppen var den relativt färska Leslie Tom. Då Leslie Tom är ett tämligen okänt namn bestämde sig Countrywood för att ta ett litet förhandssnack med den unga damen.

Leslie Tom berättar att hon började spela violin vid sju års ålder. För att därefter gå över till piano och klarinett. I high school medverkade hon i skolans kör, men Leslie kände sig alltför osäker för att våga sjunga solo.

– Jag har en extrem scenrädsla, förklarar Leslie, och måste verkligen jobba med djupandningsövningar för att inte psyka ut mig på scen, och glömma orden till alla sångerna.

2002 bestämde sig Leslie för att satsa seriöst på sin sångkarriär och kort därefter inledde hon sitt samarbete med Bill Green och Debbie Green, som ett led i hennes önskan att spela in ett eget album. 

– Bill och jag började arbetet med albumet i januari 2006, och min första singel – ”Boys in the band” – släpptes i juni samma år. Låten låg tio veckor på top 40-listan på Texas Charts.

Debutalbumet, med titeln High Maintenance, producerades av den likaledes Furuvik-aktuelle  Bill Green på dennes bolag BGM Studios i San Antonio. Förutom att Bill också är med och spelar på skivan, så medverkar inte helt obekante Bobby Flores. Jag ber Leslie förklara hur hennes musik låter.

– Min musik ligger närmare traditionell country än vad som spelas på amerikansk radio. Många av mina låtar innehåller fiol och steel gitarrer, likväl som banjo, dobro och  munspel. En majoritet av låtarna är en återgång till countryns rötter, men jag har också några sånger som har lite mer ”pop”-känsla.

Leslie och Bill Green tillbringade en hel vecka med att lyssna igenom demos, för att hitta de låtar som skulle vara representativa för  Leslie både som artist och som person. Hon ville hitta en mix av sånger som var kul att dansa till, då hon som Texas-bo älskar att gå på honky-tonks, samt sånger som talar till henne och beskriver vad hon har gått igenom hittills i livet.

– Jag har hunnit uppleva några personliga prövningar sedan skivsläppet, och har använt dessa erfarenheter till att skriva sånger som Countrywoods läsare kommer att få höra på Furuvik, till exempel ”Prayin’ for you” och ”I’m together again”. Det är fantastiskt hur terapeutisk musik kan vara när man upplever utmaningar som livet ställer en inför.

Leslie Tom skriver låtarna själv, men under inspelningen och utgivningen av High Maintenance berättar hon att hon mest koncentrerade sig på sin sång. Låten ”Provers 3:5”, som ligger på albumet, skrev hon tillsammans med Billy O’Rourke. Den handlar om när hennes faster gick bort i ALS (amyotrofisk  lateralskleros).

– Oftast när jag skriver så handlar texterna om självupplevda saker, som skilsmässa, att göra slut, att ta mig samman igen, om familjemedlemmar etcetera. Mina sånger är vanligtvis baserade på självupplevda händelser, förklarar Leslie. Jag gillar sånger som berättar livfulla historier och som målar upp bilder i lyssnarens huvud, medan jag sjunger dem. 

High Maintenance innehåller enligt Leslie själv, allt ifrån Texas swing-låtar, till nutida country.

– Jag gillar fioler och steel gitarrer, men är inte motståndare till en rockig gitarr och en hamrande bas, säger Leslie. Jag försöker vara sann mot den musik jag växte upp med, vilket är allt ifrån Patsy Cline till The Judds och George Strait.

När man gör research på Leslie Tom så hittar man information om att hon inte sjunger sånger som innehåller fula ord, sånger om alkohol etc. Och att Leslie vill vara en god förebild för unga tjejer. Det förklarar Leslie på följande sätt:

– Det inledande spåret på mitt album heter ”Whiskey talkin’”. Det är inte så att jag är motståndare till alkoholrelaterade texter, men låtar som handlar om att berusa sig måste ha ett positivt budskap i sig för att jag ska sjunga dem. Jag befinner mig i en fas i livet just nu då jag inte sjunger sånger om att bli full varje natt, och jag försöker att sjunga låtar som är verkliga och som speglar hur mitt liv ser ut för dagen.

Tre gånger tidigare har Leslie Tom varit i Europa. Under sin college-tid studerade hon i Italien, och två gånger under sin tid i high school har hon besökt vår kontinent.

– Jag älskar Europa och är så exalterad över att få möta de fantastiska svenskarna! Jag har varit i England, Frankrike, Tyskland, Schweiz, Österrike och Italien, men det här blir min första resa till Sverige. Mina enda förväntningar på Furuviks countryfestival är att få höra storartad countrymusik och möta en massa nya vänner. 

Två helger per månad spenderar Leslie i Nashville, medan hon skriver nya låtar och spelar in demos. I slutet av september flyttar hon till  Nashville, där hon kommer att tillbringa sin mesta tid med att jaga sin dröm: att skriva sånger och sjunga. För närvarande kan hon inte försörja sig på musiken, utan har ett vanligt jobb som försäljare på Hershey’s Chocolate.

Ifall det har gått någon förbi så medverkar Leslie Tom på Red Jenkins Neon Bible och sjunger duett på Marty Robbins ”The beginning of goodbye” och Merle Kilgores ”My side of life”.

– Jag älskar Red Jenkins, förkunnar Leslie, och kan inte vänta tills jag får träffa honom i juli. Vi hade så mycket roligt när vi spelade in de här sångerna, och jag ser fram emot att få sjunga dem med honom i sommar. Han lovade att bjuda över mig till Sverige att spela med honom och jag  är både förväntansfull och tacksam för att han höll sitt löfte.

Se där, lite förhandsinfo att vi kan förvänta oss, med ett litet gästspel under Red Jenkins uppträdande på festivalen. Trevligt!  

Text: Georg Ryttman
Foto: Pressbild

[Artikeln är ursprungligen publicerad på www.countrywood.se]