Dale Watson – From The Cradle To The Grave

Artist: Dale Watson
Titel: From The Cradle To The Grave
Skivbolag: Hyena/Rootsy
År: 2007

Det finns countryartister man kan lita på, och som fortsätter att prägla sin karriär med att skriva och framföra genuina små örhängen till countrylåtar. Dale Watson är en sådan artist och nya cd:n From The Cradle To The Grave är en skiva fylld med sådana musikaliska smycken! Tio stycken närmare bestämt. Och de tillkom alla under endast tre dagar!

Dale skrev alla låtarna på cd:n själv, i en stuga som en gång ägdes av Johnny Cash, i bergen i Tenneesee. Och där spelades den också in. Cd:n inleds med ”Justice for all”, en sång om rättvisa och frågeställningen om huruvida det är rätt eller fel att ta lagen i egna händer. Redan från start så känns det att plattan är något extra. Dale är mästerlig på att bygga upp låtarna och låta refrängerna dominera, som i ”Time without you”. Här finns allt en bra låt behöver: stark melodi, korus att sjunga med i och ett härligt musikaliskt driv, med både fiol och steel, som får fötterna att omedvetet vilja röra på sig. ”From the cradle to the grave” handlar om Dale själv efter att han förlorat sin hustru. Ett tema som förståerligt nog återkommer i hans texter. Skivan avslutas med ”Runaway train” – en hyllning till Dales husgud Johnny Cash. Det enda som jag har att klaga på är den korta speltiden på under 30 minuter! En dag till i stugan och ett par, tre låtar till på skivan hade suttit som en Stetson!

Dale har sagt att han skulle sluta med musiken, men kunde som tur är inte hålla sig borta, för skivor som From The Cradle To The Grave vill i alla fall inte jag vara utan.