Lorrie Morgan – A Moment In Time

Artist: Lorrie Morgan
Titel: A Moment In Time
Skivbolag: Country Crossing
År: 2009

A Moment In Time är ett cover-album med evergreens och gamla country-pärlor. Inget nytt koncept direkt, då det närmast gått inflation i den sortens cover-skivor med countryartister under senare år, så det gäller att tillföra något nytt. En intressant aspekt är att Lorrie Morgan inte har låtit göra några pålägg i efterhand, utan cd:n har spelats in som på den gamla goda tiden – under en tagning, med alla musiker på plats, körsångare och stråksektion inkluderat.

Skivan inleds mjukt, stillsamt och stämningsfullt med Churchill Kohlmans gamla hit från 1951“Cry”, och följs upp med ”Are you lonesome tonight” från 1926, som Elvis Presley sedermera gjorde känd för den stora massan. Därefter en riktigt trevlig duett med Tracy Lawrence – “After the fire is gone”,  och lite senare bjuder Lorrie Morgan även på en duett med Raul Malo i ”Easy  lovin’”. Här finns också gamla örhängen som ”By the time I got to Phoenix”, som också Wanda Jackson gjort en väldigt fin version av, Ray Prices ”Alright I’ll  sign the papers” och Faron Youngs ”Wine me up”.

Lorrie Morgan är som bekant en gudabenådad sångerska med fantastiska röstresurser, och hennes insatser på skivan kan man inte klaga på. Det är mycket stråkar och ofta känns julstämningen närmare än vårsdagjämningen, men skivan ska nog komma väl till användning även under ljumma countrykvällar sommartid. A Moment In Time är en skiva som sätter sig direkt, dels på grund av att de flesta låtarna är så välbekanta, men också för att Lorrie Morgan gör  sitt jobb så väl och för att det är en riktigt bra platta.