The Lennerockers – High Class Lady – Best Of The Lennerockers

Artist: The Lennerockers
Titel: High Class Lady – Best Of The Lennerockers
Skivbolag: AGR Television Records/Hemifrån
År: 2011

The Lennerockers är något så exotiskt som ett tyskt rockabilly/rock n’ roll-gäng. Den här kvintetten av jeansklädda herrar i 50-60-årsåldern slog sina påsar ihop 1984 och har under årens lopp hunnit ge ut närmare 20 skivor. I första hand är de ett liveband och i början av karriären var de ett av de mest aktiva rock n’ roll-banden i Europa. High Class Lady – Best Of The Lennerockers innehåller 20 spår, inkluderat bonuslåten ”Das unbekannte bild”.  Tyvärr är det också den enda låt där texten är på tyska och inte på engelska. Det hade förstås varit roligare om det var tvärtom. Å andra sidan är bonuslåten mest ett skämt, och förstår man inte tyska så vet man inte ens om det är kul.

Samtliga låtar på skivan är bandets egna. Michael och Stefan Koch skriver det mesta materialet. Själva beskriver de sin musik som influerad av brittisk rockabilly, traditionell amerikansk rock n’ roll och boogie woogie med country-känsla och med en bluesig egg. Ibland med inslag av skiffel, cajun, doo wop och swing – så där har de väl fått med det mesta som tänkas kan inom denna genre? Det är bilar, brudar, nöjen, smärta och humor de vill ska vara signifikant för dem som band, utan för mycket allvar. Hur klarar de sig då musikaliskt? Jo, som oftast när det handlar om rockabilly och liknande så är det medryckande och uppåt. Men samtidigt så är det ett ganska snällt och basigt sound, och det är långt ifrån rått, vasst, rebelliskt och farligt.

Är du sugen på att testa The Lennerockers så är den här samlingsskivan en bra sammanfattning av hur gruppen låter och vad de står för. Lättsamt, fartfyllt och snällt. En kul grej är låten ”Scandinavian rock”, som handlar om deras besök på Big Power Meet i Västerås, om musiken i Grycksboparken, de vackra flickorna och festen med hembryggd sprit. Men något topplatta är det inte.