Emmylou Harris – All I Intended To Be

Artist: Emmylou Harris
Titel: All I Intended To Be
Skivbolag: Nonesuch Records
År: 2008

Mycket har hänt på countryfronten sedan kvinnan med den änglalika rösten – Emmylou Harris – gav ut sitt första album. 61 år gammal, med 40 år i branschen och över 25 album bakom sig, låter hon lika fräsch och vital som någonsin. På All I Intended To Be återstiftar Emmylou Harris bekantskap med sin gamle ex-make Brian Ahern, som producerade hennes första elva album. Trots det skiljer inte soundet på nya skivan sig från dem hon spelat in på senare år. Den sista skiva Brian producerade före denna var White Shoes.

Tre av låtarna har Emmylou skrivit själv, och två tillsammans med sina gamla vänner, de kanadensiska folksångerskorna Kate and Anna McGarrigle. Annars ser sig Emmylou främst som en tolkare av andras låtar, och inte så mycket som låtskrivare. Förutom att Kate och Anna McGarrigle är med och sjunger på skivan, så har hon hjälp av Dolly Parton, Vince Gill och Buddy Miles. För att inte tala om de musiker som spelar på albumet, till exempel den legendariske dobrospelaren Mike Auldridge, keyboardisten Glen D. Hardin och multiinstrumentalisten Stuart Duncan.

All I Intended To Be består på traditionellt Harris-vis av melankoliska ballader och americana, men här ryms också en vacker version av  Billy Joe Shavers ”Old five and dimers like me”, singer-songwritern Tracy Chapmans  ”All that you have is your soul” samt en finstämd duett av Merle Haggards ”Kern River”. Den 27 april i år valdes Emmylou Harris in i Country Music Hall Of Fame. Det var henne väl unt och framgångssagan lär inte vara slut i och med det här albumet.