Caroline Herring – Lantana

Artist: Caroline Herring
Titel: Lantana
Skivbolag: Signature Sounds
År: 2008

Det här är mer americana/singer-songwriter-stuk, och ibland med old-timeinspiration, än honky tonk. Caroline var tidigare sångerska och spelade mandolin och gitarr i bluegrassgruppen Sincere Ramblers. Lantana är hennes tredje album. Genom Caroline Herrings musik för hon vidare en folklore-tradition från den amerikanska södern, men med en lite modernare touch. Förutom de gamla folkmusiklåtarna ”Midnight on the water” och ”All the pretty little horses” så har hon skrivit allt material på skivan själv.

”Heartbreak tonight” går mer åt countryhållet än singer-songwriter, med sitt svalkande steelgitarr-spel och just steelen gör mycket till på Lantana. ”Paper gown” med sitt plåtiga banjosound, är istället som hämtat från hennes bluegrassursprung. Texterna är viktiga i sådana här sånger. ”Heartbreak tonight” handlar om att vara ung tjej med en tragisk barndom, och att lämna den bakom sig och träda in i en ny roll i livet. Även ”Stone cold world” handlar om hur det är att vara ung kvinna och tvånget att leva upp till en föreställning om hur en ung kvinna ska vara, istället för att ta för sig och vara den individ man egentligen är.

Carolines sångstil påminner lite om Emmylou Harris med sin lite melankoliska betoning, även om hon inte har samma tonlägen som Emmylou. Och ibland får jag lite vibbar av Melanie, men absolut inte när det gäller hennes sång, mer än möjligen i vissa fall, utan mer känslan i låtarna som helhet. Det här är faktiskt inte så dumt, och musiken passar bra när höstlöven så småningom börjar falla.