Artist: Wendy Flower
Titel: New
Skivbolag: Rompytown Records/Hemifrån
År: 2012

Wendy Flower - New

7-Beer

Wendy Flower är tillbaka på skiva, för första gången sedan 1969 då hon spelade i Wendy & Bonnies, vilka gav ut kultklassikeralbumet ”Genesis”. Idag så spelar Wendy en slags psyk/folk/pop/jazz-americana. Med sig på skivan har hon musiker som spelat med artister som Rod Stewart, Alanis Morissette, Thomas Dolby, Mickey Hart Band med flera. Producent är Adam Rossi.

Såväl Wendy Flowers mor som far och syster har alla varit involverade i olika band. Hon växte upp med jazz och klassisk musik, men började snart att älska folk, pop, rock och latino. Som ung smet hon ut för att lyssna på band som Jefferson Airplane, Buffalo Springfield och Janis Joplin with Big Brother and the Holding Company på Fillmore. Som kuriosa kan nämnas att hon spelat in en barnskiva som heter Flower Power och består av folkrock-sånger med ett positivt budskap till unga. Hennes breda musiksmak ger också eko på albumet New. ”Wind chimes” är en småjazzig och luftig låt som andas lite av 60-talet, ”The corner” är ett av flera exempel på skivan där Wendy lagt multibla egna sångpålägg över varandra, och hennes sång är genomgående väldigt sensibel och finstämd. Så beskriver hon sig själv också som känslig och hon kände sig som en outsider när hon var ung. Men hon är inte bara sångerska och låtskriverska, utan trakterar såväl piano, synth, cello och slagverk. ”Faded rose” har ett vackert klingande fiolspel och ”Kindness of strangers” har belönats med en distad elgitarr.

Drygt hälften av låtarna på skivan har Wendy Flower skrivit själv, och de övriga har hennes man Paul Freeman gjort. De smälter dock ihop väl och det går inte att urskilja vem som skrivit vad av materialet utan fuskaläsa. New är inte bara en oväntad come back, utan också ett riktigt fint album.