Kate Campbell – Two Nights In Texas

Artist: Kate Campbell
Titel: Two Nights In Texas
Skivbolag: Large River Music/Hemifrån
År: 2011

Two Nights In Texas innehåller 14 sånger, inspelade live i Blue Rock Artist Ranch and Studio i Wimberley, Texas, 8-9 april 2010. På skivan framför Kate Campbell publikfavoriter som “New south”, ”Crazy in Alabama”, den skämtsamma ”Jesus and tomatoes” med fler sånger, sprungna ur sin breda låtkatalog. Med sig på scenen hade Kate Sally Van Meter på dobro, Scott Ainslie på gitarr och Don Porterfield på bas. Själv stod Kate för sången och lite pianospel.

Som barn, under 60-talet, påverkades Kate starkt av människorättsorganisationen The Civil Rights Movement, vilket också en del av hennes texter vittnar om. ”Crazy in Alabama” handlar till exempel om segregationen i södern där hon växte upp och där Ku Klux Klan hade ett starkt fäste. Det är svårt att inte stanna upp och ta sig en redig funderare över hur det ser ut i världen idag, och hur kampen för rättvisa i världen idag skiljer sig från då. ”Galaxie 500” behandlar en händelse ur hennes barndom, när hon åkte med familjen i bil och mordet på Martin Luther King utannonserades på radio. Two Nights In Texas går i bästa folkmusikanda och innehåller drygt 65 minuter musik. Men här finns också lite bluesinslag, som i den trevliga ”Genesis blues”. Den musikaliska kvaliteten är hög och Kates varma röst som gjord för att dela med sig av budskapet på skivan.

Two Nights In Texas är en fin liten bekantskap och det är hoppingivande att en del artister fortfarande skriver texter med ett budskap. Det behövs variation och ibland är det viktigt att få reflektera över världsliga händelser och sätta dem i relation till modern historia. Särskilt när de framförs till bra musik.