Kasey Chambers & Shane Nicholson – Wreck & Ruin

Artist: Kasey Chambers & Shane Nicholson
Titel: Wreck & Ruin
Skivbolag: Sugar Hill Records/Hemifrån
År: 2012

Så var den australiensiska singer-songwritern med den speciella rösten – Kasey Chambers – tillbaka med ett nytt album. Den här gången ett duoalbum tillsammans med Shane Nicholson. Kanske inte så konstigt val av sångpartner, då Shane är Kaseys make. Det äkta paret har skrivit allt material på skivan tillsammans. Det är heller inte första gången de medverkar på samma skiva. För fem år sedan spelade de in albumet Rattlin’ Bones ihop.

Redan på första spåret ”’Til death do us part” visar paret Chambers/Nicholson prov på sin fina stämsång, varefter musiken drar igång med  bas, trummor, banjo och fiddel. Mer av deras finstämda stämmor blir det på  ”Adam and Eve”. Det är fint sväng på den här plattan, och Kasey Chambers förra  skiva Little Bird var heller inget undantag. I låtar som ”Have mercy on Me” och ”Familiar stranger” far tankarna iväg till Emmylou Harris, vilket kan förklaras av att det finns en hel del likheter i Kaseys och Emmylous sätt att sjunga och deras tonlägen. Det är dock inte det enda gemensamma de har, då de dessutom har delat scen. Det är en hel del schysst banjolir på plattan. Lyssna till exempel på ”Dustbowl” och ”Sick as a dog”.

Wreck & Ruin spelades in på Kasey Chambers brors ranch i Hunter Valley. Skivan kom till under avspända former. Vid något tillfälle sprang en gris in i ladan, och gården var hela tiden full av ungar. Mellan pauserna, för att gå iväg och fiska eller en tur på motorcykeln, så sattes låtarna. Nu  tror jag inte att det i sig är anledningen till att skivan känns så befriande, utan att det är den sanna känslan för musiken som gör att den står sig så bra.