Elisabeth Cook – Balls

Artist: Elisabeth Cook
Titel: Balls
Skivbolag: Thirty One Tigers
År: 2007

Äntligen en ny platta från Elisabeth Cook! Den här tjejen med sin fantastiska och originella röst fortsätter att hålla countryns fana i topp. ”Times are tough in rock n’ roll” med schysst mungiga inleder skivan och den passar utmärkt att dansa squaredans till, om nu någon känner sig manad. Därefter stompar cd:n vidare med skönt gungande ”Don’t go borrowing trouble” och så fortgår det med riktiga små honky tonk-pärlor på löpande band, som perfekta för fest, dans och gott humör.

Elisabeth har själv skrivit eller varit med och skrivit samtliga spår på cd:n förutom den avslutande stämningsfulla ”Always Tomorrow”, som hennes man Tim Carroll har plitat ihop och den utmärkta, men annorlunda valet av låt; den otroligt vackra ”Sunday morning” som är skriven av herrarna Lou Reed och John Cale från gamla Velvet Underground. Men här finns även lugnare tongångar när man vill coola ner sig, till exempel ”Rest your weary mind”. Elisabeths Dolly Parton-influenser gör sig också påminda i den vackra ”Mama’s prayers”.

Även om låtarna håller en mycket hög kvalitet så tycker jag att speltiden är alldeles för kort. Drygt 30 minuter är allt man får för sina surt förvärvade. Det känns lite som att det blivit en trend att minska ned speltiden på skivorna; kanske beroende på nedladdningarna från nätet, i tider då artisterna istället höjer sina gager och drar in kulorna på scenframträdanden. Bland mina favoriter på skivan måste jag också nämna ”What do I do” där Elisabeths röst blir så där plågsamt skön, samt ”He got no heart”. Vad annat kan jag göra än att rekommendera köp?