Molly Bán – skapat ur vänskap och musikalisk samklang

Molly Bán – skapat ur vänskap och musikalisk samklang

Ingen  i lilla country-Sverige kan väl ha undgått att lägga märke till gruppen Molly Bán,  med Alexzandra Wickman och Ulrika Liljeroth i spetsen? Man ser deras namn allt  oftare i samband med spelningar runt om i landet. Countrywood bestämde sig för  att ta reda på lite mer om tjejerna och deras band, vilket utmynnade i en intervju  med Alexzandra.

 

Namnet Molly Bán är taget från den  irländska låten Molly Brown, som handlar om en flicka som gömmer sig bakom en  buske i skydd av ovädret, och täcker sin kropp med sitt vita förkläde. Hennes  fästman, som är ute för att jaga, förväxlar henne med en svan och avfyrar  bössan. Till sin stora förtvivlan inser han att det är hans käresta som han har  skjutit istället.

Jag ber Alexzandra Wickman berätta vad det var  de föll för i sången, som gjorde att den fick ge namn åt bandet.

– Det började med en version av låten, Molly Bán, med Alison Krauss  och The Chieftains. Den är mycket vackert arrangerad och berör oss med sin tragiska, mytomspunna historia. Detta är en keltisk saga och i keltisk mytologi är svanen helig. Man menar att det är hans straff för att ha försökt döda en svan. Vi tror låten vill säga oss att vi ska tänka innan vi  handlar, leva i nuet och vara rädda om det vi har, vilket är ett vackert budskap, tycker vi.
– Som låtskrivare inspireras jag mycket av sättet låten är skriven på och jag tycker det är trevligt med låtar skrivna på versform, då man har möjlighet att smycka och brodera ut handlingen och göra den detaljrik.

Ulrika och Alexzandra träffades 2001 och har sedan dess spelat tillsammans i olika konstellationer. Om Molly Bán berättar Alexzandra att det var ett projekt  som hon och Ulrika ville utvecka. Det var tänkt redan från början att det  skulle bli en grupp med nuvarande instrumentsättning. 

– Bandet är  byggt på vänskap och många av oss lärde känna varandra redan för flera år  sedan. Av olika anledningar har några slutat och andra kommit till sedan starten 2008. Och faktiskt nu i maj så har vår violinist fått ett stipendiat och försvinner iväg till staterna till sommaren. Vi har därför en ny violinist med oss som heter Tove Lund. Hon är en fantastisk musiker och en god vän till  mig, så det ska bli riktigt roligt att ha henne med oss.

Även gruppens  gitarrist Dennis Bender lämnade Molly Bán i maj på grund av annat arbete. När denna intervju görs är det inte klart med vem som blir ersättare.

Ni  är två unga tjejer med gedigna musikaliska utbildningar, och Ulrika har även utbildat sig i balett. Era musikaliska rötter tycks ni ha fått från era föräldrar. Kan ni berätta lite om det och om hur det kommer sig att ni bägge två fastnade för just country och bluegrass?

– Ja, det  stämmer, Ulrika har gått Balettakademin i Göteborg och dansat i Gundegabaletten sedan hon var liten. Hon är utbildad musikalartist och har medverkat i  musikaler som ”Sound of Music”, ”Det våras för Hitler” och i år ”Grease”, där hon både var med i ensemblen samt  hoppade in för Marie Serneholt, som ”Sandy”. I höst börjar hon repa  inför musikalen ”Chicago”.

Alexzandra  håller för närvarande på att utbilda sig inom musik och media vid Kungliga  Musikhögskolan.

–  Jag är mycket intresserad av att skapa och producera musik. Det är mycket  ljudtekniskt, men också grafik, foto och film. Både Ulrika och jag  har erfarenhet inom många andra genrer och har såklart stått framför spegeln när vi var små och lärt oss allt som spelades på radion. Det är svårt att svara på varför vissa människor dras till en viss typ av musik. Men om jag talar för mig själv så var det så att country- och bluegrassplattor spelades  flitigt hos oss, och det är något jag idag förknippar med hemma, landet,  där jag kommer ifrån, tryggheten och glädjen. Det är jag!

Alexzandra  berättar också att Molly Báns musik innehåller såväl folkliga toner som visa.  Något som hon menar vi kommer få höra mer av, inte minst på gruppens kommande  singel ”Springshout”.

– Vi har  också tagit in en stråkkvartett där både Tove och Algot medverkar. Jag vill tro att jag 2001, när jag träffade Ulrika, planterade några blåa grässtrån i hennes  folkliga ton. Och sedan har vi jobbat oss fram, till det sound vi har idag. 

Hon menar också att det är väldigt lätt att förälska sig i countrymusiken, då den är  vacker, innerlig, ärlig och varm.

–  Det är en njutning att ta sig en gitarr och gå ut i grönskan och sätta sig och sjunga alla härliga melodier. Vi lyssnar på allt och hämtar inspiration från allt, för all musik är fantastisk. Men den här musiken har vuxit fram ur våra personligheter och erfarenheter och fört oss samman.

Medelåldern är generellt sett väldigt hög inom countrysvängen, varför tror ni att yngre inte tar till sig countrymusik i någon större utsträckning? Har ni några idéer om vad man kan göra åt det?

– Country är ju tätt besläktat med folkmusik och blues, vilka är genrer som på något vis finns rotat djupt inom oss. Jag tror helt enkelt att man behöver bli lite äldre  för att förstå och uppskatta musiken på ett djupare plan. Texterna är ofta målande utifrån en livssituation, och har man blivit något äldre så kan man nog  identifiera sig bättre med händelsen eller ha större förståelse. Därmed inte sagt att det inte finns Country som vänder sig till en yngre publik, det finns det också, fast inte i lika stor utsträckning och framförallt så finns det ju ett större utbud i staterna än i Sverige.

Alexzandra  fortsätter:

– Yngre  countryartister som kommer fram idag har ett popigare sound, modernare, eller hur man väljer att se det. De börjar bli rätt så många, men alla slår kanske inte lika stort som exempelvis Carrie Underwood eller Taylor Swift, som blir så  otroligt uppbackade med promotion och dylikt. Jag tycker mig se en ökning av antalet musicerande som mer vänder örat åt countrymusikens håll, kanske för att  jag själv börjar bli äldre liksom mina vänner. Men jag tror också att country är en genre som man återkommer till om man en gång varit inne på det.

Alexzandra menar också att det är lätt att förälskar sig i countrymusiken då den tar upp så många frågeställningar som vi förr eller senare ställs inför.

– Kanske är det så att vi som pysslar med genren försöker behålla den som den alltid har varit, och kanske vi måste våga låta nya förmågor och influenser berika oss.  Sedan tror jag det är viktigt att lyssna till sitt hjärta, man ska skapa den musik som kommer ur en och sedan finns det alltid de som kommer att tycka om den eller inte tycka om den. Jag jobbar för att country ska bli större i  Sverige och det är många med mig. Med countrymusiken kommer ofta en bild av en speciell livsstil. Vi måste fokusera ännu mer på musiken och belysa den, ge musiken en chans att skina ikapp med den musik som media idag ger sin uppmärksamhet till, detta med välproducerad och väl inspelad musik, enligt  konstens alla regler.

Hon är snabb  med att lägga till:

– Det säger  jag inte för att jag utbildar mig inom just det området, och inte heller menar  jag att det inte finns svenska countryskivor som är gjorda på det viset, men  för att konkurrera med annan musik måste vi hålla högsta klass, och det kan inte nog påpekas hur viktigt det är ge sitt allra yttersta i att låta lyssnaren uppleva det mest kvalitativa ljudet ur en ljudteknikers synvinkel, det mest genomtänkta arrangemanget ur en kompositörs synvinkel, och låta sig som artist öppna sig inför sin publik och ge.

Hur tror ni att er musik kommer att utvecklas framöver och hur vill ni att den ska utvecklas?

– Vi strävar efter våra rötter och vi ser med öppenhet på framtiden. Vi vill skapa njutningsfull, vacker musik. Den ska lysa upp våra liv och den ska ge styrka.  Ljudbilden kommer vara djup och bred, stämsången kommer att utvecklas med mer kör från bandets medlemmar och vi kommer att fortsätta skapa en blandning från alla hörn och kanter av våra influenser inom country och bluegrass. Det kommer att vara stillsamt och det kommer att vara fartfyllt, precis som livet.

Emmylou  Harris och Dolly Parton är två av tjejernas största inspirationskällor. Alexzandra säger sig vara mycket gripen och imponerad av Dollys skrivarteknik och hennes förmåga att fånga Alexzandras intresse.

– Vi lyssnar på all typ av country och hämtar inspiration från alla håll. Vi lyssnar på äldre inspelad country/rootsmusik och vi lyssnar på ny. Vi lyssnar på våra vänners inspelningar och vi lyssnar på sådant som inte än uppmärksammats i  media eller här i Sverige.

Hur ska en riktigt bra countrylåt vara?

– Den kan innehålla de karaktäristiska instrumenten, eller bara spelas i sin enklaste form med en gitarr till exempel. Den ska beröra på något sätt och den ska vara  njutningsfull att lyssna till. Bra inspelad, bra mixad, duktiga musiker, ja, hela kedjan från det tomma pappret till den färdiga skivan ska vara genomtänkt och välgjord, med kärlek och hjärta. Jag tycker personligen inte om att säga att det måste vara på ett visst sätt, jag tror upplevelsen blir mer givande om  man är öppen.

Alexzandra  berättar också att texterna är enormt viktiga för henne, och att hon började skriva redan i tioårsåldern.

– Det stärker mig i mina beslut och det hjälper mig att hantera livets alla gåtor och skeenden. De handlar om allt möjligt som en människa kan uppleva i sitt liv. Det är något utav det bästa jag vet att få sätta en historia på ett papper.

Er debut-cd spretade lite grann och innehöll ganska många olika stilar, som bluegrass, country, folk och pop. Hur känner ni för den idag?

– Ja, det är nu nästan exakt ett år sedan vår debutplatta Adventures kom ut och det har naturligtvis hänt mycket sedan dess. Som producent och inspelningstekniker på  plattan så känner jag att det var en otrolig utmaning och jag lärde mig väldigt mycket under hela processen från att skriva låtarna till att de gick i tryck. Den betyder så mycket för oss och är ett avtryck från en härlig tid. Med alla de erfarenheter vi samlat på oss så ska det bli spännande att nu fortsätta på vårt äventyr. Vi har just spelat in två nya singlar som kommer komma ut på Spotify under sommaren. Det känns väldigt roligt.

Samtliga  musiker i Molly Bán arbetar med eller studerar musik på heltid. Men en stor del av tiden går åt till planering och promotion.

– Det är en fantastisk upplevelse att starta upp något från början och se det växa, känna en gemenskap och dela en så stor glädje som musik. Självklart tar det jättemycket tid och ibland känner vi att dygnets tjugofyra timmar inte räcker till, men det är värt allt slit och släp när vi väl träffar publiken och får göra det vi älskar.

Hur  ser era framtidsplaner ut i övrigt, under sommaren och slutet av året?

– Just nu handlar vårt arbete i Molly Bán mycket om att skriva, spela in och ägna tid i replokalen för att experimentera. Det är underbart och spännande att  se vår andra skiva växa fram, avslutar Alexzandra intervjun.

För er som är  sugna på att se Molly Bán live i sommar så uppträder de såväl på Lida Countryfestival som Målselvfossen Country Festival i Norge.

Text: Georg Ryttman

[Artikeln är ursprungligen publicerad på www.countrywood.se]