Om mig

Om mig

Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Först bodde vi i Farsta.  När jag var fyra år flyttade familjen in i mormors villa i Enskede. Huset var byggt av min morfar, som jag aldrig träffade då han dog i sockersjuka innan jag var född. Frånsett ett par vändor till andra områden i söderförort så har jag varit Enskede trogen. Jag växte upp med bägge mina biologiska föräldrar och två bröder.

Vid fem-sex års ålder startade mitt musikintresse. Det var i mitten/andra hälften av 60-talet och Beatles och Hep Stars var i ropet. Det var under de här åren jag upptäckte rock n’ roll. Elvis Presley, Little Richard, Chuck Berry, Fats Domino och Bill Haley med flera. Jag satt med min lilla monogrammofon och lirade vinyler samt någon stenkaka och i nioårsåldern fick jag upp ögonen för livemusik i samband med att jag och min äldre bror tjatade till oss ett besök på Tyrol med farsan. Lirade gjorde medlemmar ur Rockfolket och den svenska rock n’ roll-eliten.

70-talet kom och jag gick in i tonåren. Musikintresset späddes på ytterligare genom bland annat hårdrocken och glamrocken. Jag började lyssna på country, funk, disco, punkrock, soul och alltfler genrer. Det var en underbar period att odla sitt musikintresse, men det var också den här perioden som jag fick upp ögonen för andra kulturformer. Vi hade fått svartvit tv 1969, med både kanal 1 och 2. En del biobesök hade det också blivit som barn, men det var nu som intresset för film växte och jag började skiva egna manus med några kompisar. Vi gjorde egna filmer med polarens farsas super-8 kamera, innan jag köpte min egen. Vi klippte film manuellt och agerade själva. Kamerorna hade inget ljud, så vi spelade in det på kassettband, som vi försökte synka genom att sätta på bandspelaren samtidigt med filmen. Det gick sådär!

Fotointresse

Det var också under 70-talet som jag upptäckte foto, inte minst genom alla fräna bilder i dåtidens poptidningar. Jag gick över från min gamla instamatic kamera till att köpa en billig systemkamera med tre objektiv på postorder, och började experimera med bilder. Under den här tiden började jag också att spela i band. Jag och min ena bror drev olika band under namn som Biceps, Biceps II, Fruset Foster och Constrictor. Jag lirade gitarr i en del av dem, men skaffade min första synth 1974 – en Roland. Det blev en till synth – en Arp Axe och en stråkmaskin och vi spelade ett tag i ett renodlat synthband. Under en period så hade jag ett synthband med min dåvarande flickvän – ett tvåmannaband som hette Det Förlorade Ägget. I samtliga band skrev vi musik och texter själva. Skrivandet är också en del som har följt mig genom livet. Som barn tecknade jag mycket, ritade egna serier och skrev små historier. Under tonåren utvecklades detta och jag skrev lite poesi, början på romaner och annat. Det utökade kulturintresset ledde även till ett och annat besök på Moderna Museet, Kulturhuset och liknande.

Datorn kom med nya möjligheter

Kultur och media har alltid löpt som en röd tråd genom mitt liv. Både som konsument och utövare. När hemdatorerna kom blev jag intresserad av dessa. Jag skaffade en Vic 128, men det var först några år senare när Windows kom som mitt verkliga intresse fick genomslag. Inte så mycket tekniken, vilken jag snabbt insåg att jag var tvungen att behärska till en viss del för att kunna fixa datorn när den krånglade, men främst möjligheterna att utöva mina mediauttryck via datorn. Jag skaffade min första dator 1993 – med operativsystemet Windows 3.1. Jag fick tag i programvarorna Photostyler och Pagemaker och började genast experimentera med bilder, genom att förstora näsor på polarna, frilägga bilder på min dotter, som då var två-tre år och placera henne mot tecknade bakgrunder etc. Jag skrev in texter i Pagemaker och började självlära mig att redigera, vilket ledde till att jag blev intresserad av layout och formgivning. Jag skissade upp en liten tidning där jag kunde vika A4-sidor och häfta ihop i mitten. Minsta förändring i Photostyler kunde generera en renderingstid på en haltvimme eller mer, men jag gav inte upp och det var en lärorik tid. På den här tiden jobbade jag med att skriva ordbehandling och så småningom så började jag intervjua bankkamrerer, direktörer, VD:ar, egenföretagare etc. och skriva manuella kreditupplysningar och något företagsporträtt. Så det var lite av en försmak av journalistyrket.

Under 80-talets mitt växte förståelsen för att det var media jag skulle ägna resten av mitt yrkesverksamma liv åt. Jag satte mig på skolbänken. Först tog jag ett sabbatsår och läste media- och informationslinjen vid Tollare Folkhögskola. Kursen var uppdelad i block om skrivande, fotograferande, ljud och video. Det var första gången jag omsatte och utvecklade mina självlärda kunskaper inom dessa områden i en mer organiserad form. Jag redigerade videofilm, vilket jag även gjort förut, framkallade negativfilm, klippte ljudband, sände radio live och mycket annat. Det har betytt mycket i min fortsatta utveckling inom media; att känna på själva hantverket. Något som många missar när de öppnar Photoshop och använder verktyg som dodge/burn (skugga/efterbelys) utan att ha stått i ett mörkrum och pjattat.

Börjar jobba med media

Nästa gång det var dags att slå sig ner i skolbänken läste jag datorprogrammering, men det var inget jag föll för. Jag har dock haft en hel del användning för det som ändå fastnade, och det bevisar att alla kunskaper är bra kunskaper. När kursen var slut hoppade jag på en utbildning till diplomerad multimediaproducent och här kände jag på en gång att jag åter var i mitt rätta element. Nu lärde jag mig bland annat programvaran Director (det var strax innan Flash kom, så vi hade varken Flash eller hemsidesproduktion på schemat). Den mesta kurslitteraturen var på engelska så jag insåg att det fanns ett behov att fylla. Jag kontaktade en kompis, som hade skrivit en läromedelsbok och frågade om han ville vara med och skriva en läromedelsbok om Director. Så blev det. Jag skissade upp strukturen och innehållet och vi ringde upp Studentlitteratur, som nappade direkt. Boken fick titeln Multimedia med Director 8.0/8.5. Därefter skrev jag själv boken Multimedia från grunden. När internet kom insåg jag tidigt att jag måste ut på nätet. Jag självlärde mig att göra hemsidor och att använda e-post och nätets olika fördelar. Efter utbildningen till multimediaproducent blev jag tillfrågad om jag ville vikariera som multimedialärare på distans. Jag tackade ja. Det var också en väldigt givande period, men det tog sin lilla tid att ladda hem elevernas digitala arbeten via mitt V90-modem.

Jag började också att skriva och fota på lokaltidningen Dalenbladet. Så småningom tog jag över redigeringsrollen – det var då InDesign var nykommen på marknaden – och sedan även rollen som ordförande i föreningen. Därefter har jag varit med och startat upp tidningen Country Gazetten, som jag formgav från scratch. Jag skrev, plåtade och redigerade tidningen, samt skötte kontakterna med tryckeriet (precis som på Dalenbladet). Under den här tiden så började jag fota rockkonserter, festivaler mm. i allt större utsträckning. Jag hade tidigare plåtat enskilda konserter, som t.ex. när T.Rex lirade på Gröna Lund i maj 1977. Jag plåtade en del för Zero Music Magazine (vilket jag gör än idag) och Metal Heart som inte finns längre, samt till mina egna forum, som dåvarande Country Gazetten etc. Efter tiden på Country Gazetten, som lades ner när jag slutade, så startade jag och min ena bror upp nättidningen Countrywood. Jag byggde hemsidan, sköter om och uppdaterar den, skriver, intervjuar, plåtar, bildbehandlar och allt som man kan tänkas göra på en nättidning.

På utbildningsfronten återgick jag till mitt intresse för rörlig bild och läste en tvåårig utbildning till videografiker. Också det väldigt givande. Jag filmade och redigerade video, ibland mot green screen, gjorde 3D-animationer, postproduktion, illustrerade, Photoshoppade, skrev manus, la ljud till film och mycket annat. Det var två år av intensiv kreativitet och det är också då jag mår som allra bäst!

När det var dags att ge sig ut på arbetsmarknaden igen så sökte och fick jag ett vikariat som redigerare på endagarstidningen Broderskap. Jag redigerade tidningen hemifrån min lägenhet. Snart kallade de in mig och jag erbjöds en tillsvidareanställning. Jag började med att lägga om tidningens mallar från Mac till PC. Jag införde också ett bildtänk som saknades på tidningen och det blev ett naturligt steg att jag vid sidan om ansvaret före redigering, formgivning och kontaktansvar med tryckeriet även blev tidningens fotograf. I mån av tid skrev jag även artiklar, notiser och recensioner. Tyvärr så hade tidningen dålig ekonomi och man sa upp hela redaktionen och la ut produktionen på ett produktionsbolag. Det var dödsstöten för tidningen.

Livslångt lärande

Min personliga utveckling inom mediaområdet fortlöper dock. Jag har byggt om min hemsida i WordPress, för att lära mig denna och jag har jobbat som social media manager. Vidare så har jag ställt mig framför kameran vid en reklamfotografering, framför videokamerorna när jag agerat i en reklamfilm för Riksgälden, jag har råddat under tv-inspelningen av True Talant och hela 2010 jobbade jag och min ena bror med ett ungdomsprojekt inom media. För mig är det viktigt att aldrig sluta utvecklas inom mina områden. Den dag man inte vill lära sig något nytt och hänga med är det dags att lägga av, och dit är det väldigt långt.

Jag ska också passa på att nämna den största inspirationskällan i mitt liv – min dotter Janine, som föddes i maj 1990. Otaliga är de bilder jag har tagit på henne. Hon har inte bara fått stå modell framför kameran, vilket hon alltid gillat, utan jag har tecknat av henne, spelat in hennes röst när hon läser efter manus, som jag använt till att göra en interaktiv historia i programmet Director med. Hon har fått agera mot green screen när jag pluggat till videografiker och mycket mera.

Georg Ryttman 

  • googleplus