Ted Russel Kamp – Hyllar Kalifornien och älskar att spela i Sverige

Ted Russel Kamp – Hyllar Kalifornien och älskar att spela i Sverige

Det har väl inte  undgått någon av Countrywoods läsare att Ted Russel Kamp åter har besökt vårt  avlånga land? Han turnérade i norden i januari och passade samtidigt på att  promota sitt nya album Get Back To The Land, som finns recenserat på  Countrywood sedan tidigare. Missade du att se honom så kommer han åter i  augusti, och vill du lära känna Ted och hans musik innan dess, så följer här en  sprillans färsk interju.

2011  var fjärde året i rad som Ted Russel Kamp besökt Europa. Varje gång har  turnéerna varat i tre veckor. Jag ber Ted börja med att berätta lite om det senaste besöket i  januari.

–  Det här var första gången jag spelade i Tyskland, och det blev fyra succefyllda  shower. I övrigt så spelade jag i Sverige, Finland, Holland, Belgien och  Frankrike. I Sverige gjorde jag fem shower, samtliga med det fantastiska  Göteborgsbandet Little Green. Det här var tredje året i Sverige som jag har spelat  med Little Green.

Ted  berättar att han kompades av ett inhemskt band i Holland och att de även följde  med på två av hans Tysklandsspelningar. Resterande uppträdanden var han ensam  på scen med sin akustiska gitarr och mandolin.

– Jag har varit professionell musiker hela mitt vuxna liv,  och har en hel del fantastiska musiker till vänner över hela planeten. Det  passar mig perfekt att kunna hyra in, eller sätta ihop olika band beroende på  show och turné. Jag har olika band jag spelar med i Austin, Nashville, Los  Angeles, New York, Sverige och nu även i Holland. Det är lite Chuck Berry över  det hela. De flesta musiker jag spelar med har blivit mina vänner, och jag  skickar över mp3-filer med låtar samt spellistor inför showerna. Sedan ses vi  en dag före vi ska spela, repar och därefter kör vi miniturnéer ihop.

Ted har stort förtroende för dem han spelar med och känner  väl till deras musikaliska kunskaper, så han ser fram emot dessa små  återföreningar, vilket också håller honom skärpt – något som Ted säger att han  verkligen gillar.

Svenska Little Green har nästan blivit symbiotiskt med Ted  Russel Kamp när han spelar i Sverige, och Ted får själv lägga ut texten om hur  han ser på gruppen och vad han tycker om deras musik.

– Jag gillar verkligen Little Green och deras musik, säger  Ted respektfullt. Första gången jag hörde dem så påminde de mig om *New  Grass Revival. De har ett väldigt stort, rappt och välarrangerat sound och jag  är glad att de har tagit ett sånt stort steg framåt musikaliskt. Jag gillar  deras äldre skivor, men tycker att den senaste verkligen är gruppens bästa så  här långt.


Ny skiva ute I maj släpps Ted Russel Kamps nya cd Get Back To The Land i  USA. Där är det Dualtone som ansvarar för distributionen, medan Rootsy sköter  den biten i Skandinavien, och Peter på Hemifrån står för radiopromotion och  liknande, precis som för Teds förra skiva.

Get Back To The Land är en hyllning till Kalifornien, där  Ted sedan tio år tillbaka bor i Los Angeles med sin familj. Han är annars född  och uppvuxen i New York. Med tanke på skivans tema, och en del av sångerna, så undrar  jag om han känner hemlängtan när han är så långt hemifrån – i snöiga, kalla  Sverige.

– Lite grann. Men egentligen så tycker jag att alla ställen  är vackra och unika på sina sätt. Det beror på vad man uppskattar. När jag vill  uppleva det vackra med New York, så kan jag besöka min mamma som bor där, eller  boka in någon show. Och jag älskar Los Angeles. Jag har ett fantastiskt hem,  med många kära vänner och musiker i närheten.

– För mig som musiker, fortsätter Ted, så är Kalifornien och  Los Angeles otroligt. Jag var en stor fan till Jackson Browne, Little Feat, The  Byrds, hela Laurel Canyon-scenen, samt Los Lobox, X, Lone Justice och en hel  del andra Los Angeles-musiker från 80-talet. Så med den bakgrunden har Los  Angeles alltid fascinerat mig. Det är också en av världens största musikstäder,  så när jag fick tid att seriöst ägna mig åt musik och inte bara hanka mig fram  genom barspelningar för att försörja mig, så var det helt rätt ställe för mig.

Ted berättar vidare att konkurrensen är rätt tuff, men att han  också finner det inspirerande och håller honom motiverad att skriva så bra  musik som möjligt, samtidigt som han håller igång sin musikaliska karriär.

Jag fortsätter med att be Ted berätta om hur han känner  inför sin senaste skiva.

– Jag tycker det är min bästa skiva hittills. Jag är väldigt  stolt över den och mitt arbete med skivan. Den påminner mycket om förra  albumet, som jag också är stolt över, men på Get Back To The Land tycker jag  att samtliga element är starkare. Jag tycker jag har uppnått en bra mix av mitt  låtskrivande, sången, arrangemanget och inspelningen, som representerar mig och  vad jag värderar musikaliskt.

Han berättar vidare att han älskar ärlighet i musik, men även  traditioner, utan att för den skull vilja låta som en som plagierar. Texterna,  menar Ted, är oerhört viktiga. För honom är de själva kärnan i låten. När Ted  skriver så börjar det oftast med att han får en musikalisk idé, varefter  texterna växer fram successivt.

– Jag tycker om när texterna är som ett välbyggt hantverk,  som berättar en historia. Lite poesi, lite fantasi och förhoppningsvis något  universiellt. Jag kan bli inspirerad av allt möjligt: någon jag mött på gatan,  mitt förflutna eller mitt nuvarande liv. Jag har flera sånger som innefattar ”men om?”-versioner av mitt liv.

Ted Russel Kamps skivor innehåller ofta en väldigt  välkomponerad mix av sånger. Jag undrar om det är något han tänker på när han  skriver dem och väljer låtar till sina plattor. Och jag frågar vad han vill  säga med sina sånger.

– Ja, jag vill att varje album jag gör ska vara elektriskt. Jag har en väldigt bred smak  och jag vill att min musik ska reflektera det. Något jag verkligen hatar är när  jag köper en skiva, älskar de första två, tre bitarna och sen låter resten av  alla sångerna på skivan likadana. Jag vill att varje enskild låt ska ha något  eget att säga och att skivan som helhet ska sammanfatta allt i en komplett och  bred bild, och inte bara vara en enskild ögonblicksbild.

Samarbetet med Shooter Jennings

Ted Russel Kamp tillhör, tillsammans med musiker som Shooter  Jennings, Toby Keith med fler, de nya artister som jag tycker är viktiga för  countrymusikens utveckling och som motpol mot det som ofta spelas på CMA. Här  tycker jag det är intressant att höra vad Ted anser om mitt resonemang.

– Det är en komplex fråga. Jag är inget jättefan till mycket  av den konventionella countrymusiken. Det är en stor affärsverksamhet och det  görs stora ansträngningar för att hålla countryn konservativ och förutsägbar  eftersom det var vad som sålde förra året, och året före det. Det finns några  fantastiska artister som gör underbar musik, som Brad Paisley, och personer som  kontinuerligt ger ut fantastiska låtar, som Tim McGraw. Jag är definitivt inte  så cynisk till det som somliga, men relaterar ändå ofta till äldre och mer  tidstypisk musik än den som är gångbar idag. Kvaliteten på låtskrivandet och att  vara poetisk är väldigt viktigt för mig, vilket inte alltid passar in på modern  konventionell country.

Ted njuter av sin solokarriär såväl på hemmaplan som  utomlands, skivförsäljningen ökar liksom publiken. Han älskar att resa och  spela live och har inga klagomål över sitt valda leverne. Vid sidan av sin egen  karriär är Ted inte bara god vän med, utan också ordinarie basist i Shooter  Jennings band. Den delen av Ted Russel Kamps karriär är också prio ett.

– Jag älskar att arbeta med Shooter. Han är en bra kille och  fantastisk vän. Jag tror på honom och hans musik och jag är stolt över att kunna  bidra till hans musik. Shooter stöttar mig väldigt mycket och låter mig skriva  en sång till varje skiva han gör. Mina egna shower och skivor gör jag på min  lediga tid från Shooters band. Min egen musik är dock väldigt viktig för mig och  jag har spelat in en ny skiva varje eller vartannat år, även innan jag träffade  Shooter. Så jag får vara en god jonglör, säger Ted med ett skratt.
– Det här året tog jag ledig från Shooters band, så jag är  exhalterad över att göra mina egna turnéer hela året. Jag producerar också  skivor till några andra artister jag känner, vilket är väldigt  tillfredsställande.

När jag ändå är på gång så måste jag fråga Ted om han kände  Waylon Jennings, Shooters far, och om han har några särskilda minnen av Waylon  som han vill dela med sitt av till Countrywoods läsare.

– Jag lärde känna Shooter efter att Waylon gått bort, så jag  fick aldrig möjlighet att träffa Waylon. Men jag har träffat Shooters mor Jessi  Colter många gånger. Hon är en underbar och djup kvinna och jag har haft  förmånen att få spela med i hennes band vid något tillfälle. De är verkligen  äkta!

Multiinstrumentalisten Ted om framtiden

Ted Russel Kamp spelar bas som sitt huvudinstrument, men som  nämndes inledningsvis så trakterar han också gitarr och mandolin. Och det är  inte allt! Sammantaget så spelar Ted inte färre än 15 olika instrument. Ted  berättar hur basen kom att bli hans nummer ett och vad som krävs för att bli en  bra basist.

– Mitt första instrument var trumpet. Jag spelade trumpet  som barn och var väldigt seriös. Jag blev djupt intresserad av jazz. Sen  upptäckte jag basen och rockmusiken. Det var då jag kände att musiken blev  riktigt personlig. Jag var väldigt blyg på den tiden, så basen tilltalade mig.  Basen kändes naturlig, stödjande och var något som kändes och var subtilt; inte  högt och direkt som en lead gitarr eller trummor. Det var inte förrän senare,  när jag utvecklades på mitt instrument, som jag insåg hur mycket jag tyckte om  att vara en team player. När jag sedan blev mer seriös och började skriva låtar  och sjunga själv, så föll det sig också naturligt att spela bass och sjunga.  Jag fick möjlighet att bidra med melodin och kompet så att resten av bandet kunde  anpassa sig till mig. Viktigast för att bli en bra basist är att du först är en  bra lyssnare.

Vintern är snart till ända och jag tror att vi alla väntar  på våren och värmen. Ted har mycket på gång under den närmaste tiden, och jag  låter honom själv berätta.

– Våren är en viktig tid för mig. Nya skivan Get Back To The  Land lanseras i USA och jag kommer att resa runt och marknadsföra den en hel  del. Redan nästa vecka har jag en show i Seattle, som jag flyger upp för.  Därefter ska jag till Texas och South By Southwest-festivalen, varefter jag i  april ska på turné i sydväst och mellanvästern. Sen blir det mer resande med  cd-release partyn i Texas och Los Angeles i maj. Och jag ska även producera 29  Mules skiva i Los Angeles nu i februari – härlig rockig rootmusik!

Någon möjlighet att se Ted Russel Kamp i Shooter Jennings  band i Sverige ser inte ut att finnas på ett tag. I alla fall är inget  planerat. Däremot kommer Ted tillbaka för att spela i Sverige redan till  sommaren. Den 9 augusti har Ted bokats in för ett gig på festivalen i  Säterdalen, tillsammans med Little Green. I samband med detta kommer fler  spelningar att bokas i Sverige och Europa, så passa på att se honom då om du  har möjlighet!

Text & foto: Georg Ryttman

Fotnot:
* New  Grass Revival var ett amerikanskt progressivt bluesband som var verksamma  mellan 1971 och 1989. Bland deras sånger kan nämnas ”Callin’ Baton Rouge”, som  Garth Brooks hade en hit med på 90-talet.

[Artikeln är ursprungligen publicerad på www.countrywood.se]