Ted Russel Kamp – Hyllar Kalifornien och älskar att spela i Sverige
Det har väl inte undgått någon av Countrywoods läsare att Ted Russel Kamp åter har besökt vårt avlånga land? Han turnérade i norden i januari och passade samtidigt på att promota sitt nya album Get Back To The Land, som finns recenserat på Countrywood sedan tidigare. Missade du att se honom så kommer han åter i augusti, och vill du lära känna Ted och hans musik innan dess, så följer här en sprillans färsk interju.
2011 var fjärde året i rad som Ted Russel Kamp besökt Europa. Varje gång har turnéerna varat i tre veckor. Jag ber Ted börja med att berätta lite om det senaste besöket i januari.
– Det här var första gången jag spelade i Tyskland, och det blev fyra succefyllda shower. I övrigt så spelade jag i Sverige, Finland, Holland, Belgien och Frankrike. I Sverige gjorde jag fem shower, samtliga med det fantastiska Göteborgsbandet Little Green. Det här var tredje året i Sverige som jag har spelat med Little Green.
Ted berättar att han kompades av ett inhemskt band i Holland och att de även följde med på två av hans Tysklandsspelningar. Resterande uppträdanden var han ensam på scen med sin akustiska gitarr och mandolin.
– Jag har varit professionell musiker hela mitt vuxna liv, och har en hel del fantastiska musiker till vänner över hela planeten. Det passar mig perfekt att kunna hyra in, eller sätta ihop olika band beroende på show och turné. Jag har olika band jag spelar med i Austin, Nashville, Los Angeles, New York, Sverige och nu även i Holland. Det är lite Chuck Berry över det hela. De flesta musiker jag spelar med har blivit mina vänner, och jag skickar över mp3-filer med låtar samt spellistor inför showerna. Sedan ses vi en dag före vi ska spela, repar och därefter kör vi miniturnéer ihop.
Ted har stort förtroende för dem han spelar med och känner väl till deras musikaliska kunskaper, så han ser fram emot dessa små återföreningar, vilket också håller honom skärpt – något som Ted säger att han verkligen gillar.
Svenska Little Green har nästan blivit symbiotiskt med Ted Russel Kamp när han spelar i Sverige, och Ted får själv lägga ut texten om hur han ser på gruppen och vad han tycker om deras musik.
– Jag gillar verkligen Little Green och deras musik, säger Ted respektfullt. Första gången jag hörde dem så påminde de mig om *New Grass Revival. De har ett väldigt stort, rappt och välarrangerat sound och jag är glad att de har tagit ett sånt stort steg framåt musikaliskt. Jag gillar deras äldre skivor, men tycker att den senaste verkligen är gruppens bästa så här långt.
Ny skiva ute I maj släpps Ted Russel Kamps nya cd Get Back To The Land i USA. Där är det Dualtone som ansvarar för distributionen, medan Rootsy sköter den biten i Skandinavien, och Peter på Hemifrån står för radiopromotion och liknande, precis som för Teds förra skiva.
Get Back To The Land är en hyllning till Kalifornien, där Ted sedan tio år tillbaka bor i Los Angeles med sin familj. Han är annars född och uppvuxen i New York. Med tanke på skivans tema, och en del av sångerna, så undrar jag om han känner hemlängtan när han är så långt hemifrån – i snöiga, kalla Sverige.
– Lite grann. Men egentligen så tycker jag att alla ställen är vackra och unika på sina sätt. Det beror på vad man uppskattar. När jag vill uppleva det vackra med New York, så kan jag besöka min mamma som bor där, eller boka in någon show. Och jag älskar Los Angeles. Jag har ett fantastiskt hem, med många kära vänner och musiker i närheten.
– För mig som musiker, fortsätter Ted, så är Kalifornien och Los Angeles otroligt. Jag var en stor fan till Jackson Browne, Little Feat, The Byrds, hela Laurel Canyon-scenen, samt Los Lobox, X, Lone Justice och en hel del andra Los Angeles-musiker från 80-talet. Så med den bakgrunden har Los Angeles alltid fascinerat mig. Det är också en av världens största musikstäder, så när jag fick tid att seriöst ägna mig åt musik och inte bara hanka mig fram genom barspelningar för att försörja mig, så var det helt rätt ställe för mig.
Ted berättar vidare att konkurrensen är rätt tuff, men att han också finner det inspirerande och håller honom motiverad att skriva så bra musik som möjligt, samtidigt som han håller igång sin musikaliska karriär.
Jag fortsätter med att be Ted berätta om hur han känner inför sin senaste skiva.
– Jag tycker det är min bästa skiva hittills. Jag är väldigt stolt över den och mitt arbete med skivan. Den påminner mycket om förra albumet, som jag också är stolt över, men på Get Back To The Land tycker jag att samtliga element är starkare. Jag tycker jag har uppnått en bra mix av mitt låtskrivande, sången, arrangemanget och inspelningen, som representerar mig och vad jag värderar musikaliskt.
Han berättar vidare att han älskar ärlighet i musik, men även traditioner, utan att för den skull vilja låta som en som plagierar. Texterna, menar Ted, är oerhört viktiga. För honom är de själva kärnan i låten. När Ted skriver så börjar det oftast med att han får en musikalisk idé, varefter texterna växer fram successivt.
– Jag tycker om när texterna är som ett välbyggt hantverk, som berättar en historia. Lite poesi, lite fantasi och förhoppningsvis något universiellt. Jag kan bli inspirerad av allt möjligt: någon jag mött på gatan, mitt förflutna eller mitt nuvarande liv. Jag har flera sånger som innefattar ”men om?”-versioner av mitt liv.
Ted Russel Kamps skivor innehåller ofta en väldigt välkomponerad mix av sånger. Jag undrar om det är något han tänker på när han skriver dem och väljer låtar till sina plattor. Och jag frågar vad han vill säga med sina sånger.
– Ja, jag vill att varje album jag gör ska vara elektriskt. Jag har en väldigt bred smak och jag vill att min musik ska reflektera det. Något jag verkligen hatar är när jag köper en skiva, älskar de första två, tre bitarna och sen låter resten av alla sångerna på skivan likadana. Jag vill att varje enskild låt ska ha något eget att säga och att skivan som helhet ska sammanfatta allt i en komplett och bred bild, och inte bara vara en enskild ögonblicksbild.
Samarbetet med Shooter Jennings
Ted Russel Kamp tillhör, tillsammans med musiker som Shooter Jennings, Toby Keith med fler, de nya artister som jag tycker är viktiga för countrymusikens utveckling och som motpol mot det som ofta spelas på CMA. Här tycker jag det är intressant att höra vad Ted anser om mitt resonemang.
– Det är en komplex fråga. Jag är inget jättefan till mycket av den konventionella countrymusiken. Det är en stor affärsverksamhet och det görs stora ansträngningar för att hålla countryn konservativ och förutsägbar eftersom det var vad som sålde förra året, och året före det. Det finns några fantastiska artister som gör underbar musik, som Brad Paisley, och personer som kontinuerligt ger ut fantastiska låtar, som Tim McGraw. Jag är definitivt inte så cynisk till det som somliga, men relaterar ändå ofta till äldre och mer tidstypisk musik än den som är gångbar idag. Kvaliteten på låtskrivandet och att vara poetisk är väldigt viktigt för mig, vilket inte alltid passar in på modern konventionell country.
Ted njuter av sin solokarriär såväl på hemmaplan som utomlands, skivförsäljningen ökar liksom publiken. Han älskar att resa och spela live och har inga klagomål över sitt valda leverne. Vid sidan av sin egen karriär är Ted inte bara god vän med, utan också ordinarie basist i Shooter Jennings band. Den delen av Ted Russel Kamps karriär är också prio ett.
– Jag älskar att arbeta med Shooter. Han är en bra kille och fantastisk vän. Jag tror på honom och hans musik och jag är stolt över att kunna bidra till hans musik. Shooter stöttar mig väldigt mycket och låter mig skriva en sång till varje skiva han gör. Mina egna shower och skivor gör jag på min lediga tid från Shooters band. Min egen musik är dock väldigt viktig för mig och jag har spelat in en ny skiva varje eller vartannat år, även innan jag träffade Shooter. Så jag får vara en god jonglör, säger Ted med ett skratt.
– Det här året tog jag ledig från Shooters band, så jag är exhalterad över att göra mina egna turnéer hela året. Jag producerar också skivor till några andra artister jag känner, vilket är väldigt tillfredsställande.
När jag ändå är på gång så måste jag fråga Ted om han kände Waylon Jennings, Shooters far, och om han har några särskilda minnen av Waylon som han vill dela med sitt av till Countrywoods läsare.
– Jag lärde känna Shooter efter att Waylon gått bort, så jag fick aldrig möjlighet att träffa Waylon. Men jag har träffat Shooters mor Jessi Colter många gånger. Hon är en underbar och djup kvinna och jag har haft förmånen att få spela med i hennes band vid något tillfälle. De är verkligen äkta!
Multiinstrumentalisten Ted om framtiden
Ted Russel Kamp spelar bas som sitt huvudinstrument, men som nämndes inledningsvis så trakterar han också gitarr och mandolin. Och det är inte allt! Sammantaget så spelar Ted inte färre än 15 olika instrument. Ted berättar hur basen kom att bli hans nummer ett och vad som krävs för att bli en bra basist.
– Mitt första instrument var trumpet. Jag spelade trumpet som barn och var väldigt seriös. Jag blev djupt intresserad av jazz. Sen upptäckte jag basen och rockmusiken. Det var då jag kände att musiken blev riktigt personlig. Jag var väldigt blyg på den tiden, så basen tilltalade mig. Basen kändes naturlig, stödjande och var något som kändes och var subtilt; inte högt och direkt som en lead gitarr eller trummor. Det var inte förrän senare, när jag utvecklades på mitt instrument, som jag insåg hur mycket jag tyckte om att vara en team player. När jag sedan blev mer seriös och började skriva låtar och sjunga själv, så föll det sig också naturligt att spela bass och sjunga. Jag fick möjlighet att bidra med melodin och kompet så att resten av bandet kunde anpassa sig till mig. Viktigast för att bli en bra basist är att du först är en bra lyssnare.
Vintern är snart till ända och jag tror att vi alla väntar på våren och värmen. Ted har mycket på gång under den närmaste tiden, och jag låter honom själv berätta.
– Våren är en viktig tid för mig. Nya skivan Get Back To The Land lanseras i USA och jag kommer att resa runt och marknadsföra den en hel del. Redan nästa vecka har jag en show i Seattle, som jag flyger upp för. Därefter ska jag till Texas och South By Southwest-festivalen, varefter jag i april ska på turné i sydväst och mellanvästern. Sen blir det mer resande med cd-release partyn i Texas och Los Angeles i maj. Och jag ska även producera 29 Mules skiva i Los Angeles nu i februari – härlig rockig rootmusik!
Någon möjlighet att se Ted Russel Kamp i Shooter Jennings band i Sverige ser inte ut att finnas på ett tag. I alla fall är inget planerat. Däremot kommer Ted tillbaka för att spela i Sverige redan till sommaren. Den 9 augusti har Ted bokats in för ett gig på festivalen i Säterdalen, tillsammans med Little Green. I samband med detta kommer fler spelningar att bokas i Sverige och Europa, så passa på att se honom då om du har möjlighet!
Text & foto: Georg Ryttman
Fotnot:
* New Grass Revival var ett amerikanskt progressivt bluesband som var verksamma mellan 1971 och 1989. Bland deras sånger kan nämnas ”Callin’ Baton Rouge”, som Garth Brooks hade en hit med på 90-talet.
[Artikeln är ursprungligen publicerad på www.countrywood.se]